30

juli

Dirt Cykel – Lär dig Allt med Vår Stora Guide

av Tobias // under Cykeltyper

En dirtcykel är rätt för dig som gillar att hoppa, trixa och cykla pumptrack på din mountainbike.

Den kallas även street- eller parkcykel, det beror på vad du tänkt använda din mtb till. Även slopestyle cyklar finns med i samma segment.

Skillnaden mellan cyklarna ligger dock i stort sett enbart i namnet – det är mer eller mindre likadana cyklar.

För att göra det enkelt kallar vi dem framöver för dirtcyklar, dels här i den här artikeln men även på resten av sajten.

Vad är en Dirt Cykel?

Dirt cyklar är byggda för att vara smidiga och lätta att hantera när du cyklar på dem.

Dirt Cykel från NS Bikes

Ramen är därför liten, många modeller har inga växlar (singlespeed), en del kommer med endast bakbroms och de flesta är utrustade med dämpad framgaffel. Slopestyle mtb’s har ibland även dämpning bak.

Allt detta i kombination ger en liten, smidig cykel som är perfekt att hoppa, leka och tricksa med.

Vad kan den användas till för sorts cykling?

En dirtcykel är tänkt att användas i terräng och på ställen som t ex:

Dirt

Bmx-bana

Om du cyklar dirt hoj på bmx bana så kan växlar hjälpa dig att få bättre fart. Annars är det bara att pumpa på!

Skate- eller cykelpark

Pumptrack

Slopestylebana

Eller bara cykla på gatan med stadens naturliga hinder som utmaning.

Du kan självklart använda den till precis vad som helst egentligen. Det är en väldigt rolig cykelmodell att hoja på.

Men det är användningsområdena nämnda ovan som den är byggd och tillverkad för. Det är där du som cyklist får största möjliga behållning från denna typ av mtb.

Dirtcykelns olika Delar och Komponenter

Som med alla olika typer av mountainbikes och cyklar så ser den ut som en cykel ska med ram hjul osv.

Men det finns skillnader mot en mer traditionell mountainbike. Här går vi genom och förklarar skillnaderna samt fördelarna.

Ramen

Ramarna på dessa cyklar är oftast väldigt små. Den ska vara liten och låg.

Anledningen till det är tvådelad:

  1. Cykeln ska vara så lätt att hantera som möjligt
  2. Vikten ska hållas nere på ram och komplett cykel.

Då många även använder dirtcykeln till att göra trick så underlättar en mindre ram. Den blir lättare att hantera och är inte ”i vägen”.

Många märken erbjuder deras olika modeller i endast en storlek men det finns undantag där de ramar och cyklar finns i flera storleksalternativ. Den största skillnaden mellan olika storlekar är oftast längden på överröret och det spiller då även över på hjulbasen som blir längre.

Dirtram från Spank

När du väljer storlek är det viktigast att titta på den allmänna geometrin. Det bestämmer i många fall hur cykeln kommer att bete sig.

Många dirtcyklar är dock byggda på ungefär samma geometrimått och därför är det snarare specifikationerna och kanske märket som fäller avgörandet.

I stort sett alla ramar är byggda för 26 tums hjul. Det finns även för 24″ men de är få och verkar även bli färre.

De nya hjulstorlekarna som har kommit på mountainbikesidan är inget som, ännu, slagit igenom på dessa cyklar.

Rammaterialet är ofta cromoly stål eller aluminium. Det är starka material men med en relativt låg vikt.

En dirtram utsätts för stora påfrestningar men är självklart byggd för att klara det. Väldigt många tillverkare har också extra förstärkningar på utsatta ställen som styrrör och kedjestag.

Var Uppmärksam På:

Många dirtcyklar är tillverkade för att endast användas som singlespeed cyklar. Vilket betyder att det inte finns någon bakväxel, utan endast ett drev och ingen kassett med drev baktill.

Om man då senare skulle vilja ha bakväxel så blir det problem. Det finns några ramar på marknaden som kommer med både växelöra samt horisontella dropouts. Välj en sådan om du tror att du kan tänkas vilja utöka med en bakväxel och flera växlar framöver.

Framgaffel

Dämpad framgaffel är att föredra, speciellt om du kör mycket dirt eller annan skogskörning.

En vanlig dämpad dirtgaffel har en fjädringsväg på runt 100-110 mm.

För den som enbart kört street så fungerar stel gaffel, men dagens dämpade gafflar är såpass lätta, stabila och underhållsfria att du inte ska behöva fundera över det.

Är det så att du funderar på att byta gaffel till antingen en ny eller en begagnad så är det viktigt att hålla koll på dessa två detaljer:

  • Kolla dels så att längden på själva gaffeln (fjädringsväg) är ungefär den samma. Då behåller du samma geometri på din cykel.
  • Viktigast är dock att ha koll på längden på styrröret. Detta får inte vara för kort, då riskerar du att gaffeln inte går att använda. Detta gäller speciellt då du köper en begagnad gaffel.

Singlespeed

De flesta dirt cyklarna tillverkas som singlespeed cyklar.

Ramarna byggs med raka (horisontella) dropouts så att du kan sträcka kedjan genom att flytta hjulet bakåt.

Du behöver många gånger inga växlar då det inte handlar om att trampa några speciellt längre sträckor. När du till exempel kör i en dirt så använder du i stället hoppens baksidor till att pumpa upp eller bibehålla din fart.

Fördelarna med att köra singlespeed är många:

  • Lägre vikt på cykeln
  • Färre rörliga delar som kan gå sönder eller behöver service
  • Kedjan hålls sträckt naturligt, ingen kedjestyrare behövs
  • Ingen växelvire som kan vara i vägen
  • Du får en tystare cykel

Bromsar

En riktig dirt- eller streetcykel kommer oftast endast med bakbroms.

Anledningen till det är att det oftast inte behövs mer. Den är inte tänkt att användas i ”värre” trafikkörning och hastigheterna blir aldrig så speciellt höga.

Cykeln blir såklart även lättare utan frambromsen.

  • Den största anledningen är dock att du slipper trassel med en bromsslang eller bromsvajer när du gör barspins och liknande trick.

Hjulstorlek

När det gäller hjulstorleken är den gamla vanliga 26-tums hjulet den överlägset största på marknaden.

Det är det bästa av två världar, rullar lätt och bra samt ger en cykel som är smidig men ändå stabil.

Det finns även 24-tum och de passar först och främst yngre eller mindre personer.

De nya hjulstorlekarna 29 tum och 27.5 tum / 650b kommer förmodligen inte ta sig in och bli något att räkna med på cyklar för dirt, park och street.

Det finns helt enkelt inga fördelar att räkna hem.

Övriga Komponenter

En dirtcykel ser ganska avskalad och nästan lite fattig ut – men resultatet är en lättare cykel som i och med det också blir lätt att hantera.

På det stora hela är det dock en ram, gaffel, två hjul och drivpaket med pedaler, som i stort sett alla cyklar.

De stora skillnaderna mot en ”vanlig” mountainbike är:

  • Styre – hög rise (upphöjning) för att trots cykelns litenhet komma upp en bit med överkroppen.
  • Sadel – Liten och smidig samt en sadelstolpe som kan sänkas i botten.
  • Pedaler – plattformspedaler som är stora till ytan samt ger ett bra grepp.
  • Hjulen – stabila och hållbara men med lägsta möjliga vikt.
  • Däck – mindre och rundare mönster som ger minimalt rullmotstånd.

Vad kostar då dirt cyklar?

En bra dirtcykel tillhör de billigare cykeltyperna bland alla olika mountainbikes.

En av anledningarna till det är att antalet komponenter som används på cykeln är relativt få (i jämförelse med andra vanliga mtbs).

När det gäller prisnivåer så går en bra ny dirt- eller streetcykel att köpa för runt 6000 kr och priserna går sedan upptill ungefär 15000 kronor.

På begagnatmarknaden kan du komma över en bra hoj för runt 3000 kr.

Då antalet delar är färre jämfört med en ”vanlig” mountainbike är riskerna för att köpa en ”dålig” cykel också mindre om du ska köpa begagnad hoj. Speciellt jämfört med till exempel en downhillhoj.

Här hittar du de Bästa Dirt Cyklarna – enligt oss!

Vi Sammanfattar

Det finns en del att tänka på när det kommer till dirt cyklar men det gäller att inte krångla till det alltför mycket.

Denna typ av mtb är i grunden rätt enkel och är dessutom en perfekt förstacykel för ungdomar. Med dess mindre storlek och avskalade profil så blir den en rolig lekkamrat.

Nu hoppas vi här på mtbcyklar.se att du fått lite mer kött på benen angående dirtcyklar och vad det helt enkelt är för sorts mtb.

Det finns dock alltid mer att tillägga och vi kommer kontinuerligt att uppdatera denna och annan info.

Nu tycker jag det är dags att vi går ut och cyklar!

Om skribenten 

Tobias

Hejsan, Tobias här. Jag har på ett eller annat sätt cyklat, tävlat eller jobbat med Mountainbike i över 25 år. Jag cyklar utför, uppför och på tvären. Ju mer desto bättre! Hoppas du kommer märka det när du är här och läser :)

{"email":"E-postadressen är felaktig","url":"Webbadressen är felaktig","required":"Obligatoriskt fält saknas"}