Hitta Rätt Storlek på Din Mountainbike

Välja rätt storlek till Mountainbike

Se till att köpa rätt storlek på din mtb!

Lätt att säga men går det också att uppnå på ett ”enkelt” och korrekt sätt? Förhoppningsvis kan vi här ge dig några svar och ett par saker som du ska tänka på när du börjar titta efter den där nya hojen.

Du kan köpa världens bästa (dyraste?!) mountainbike, men är det fel storlek så kommer den inte vara rolig att cykla på. Punkt. Det är så oerhört viktigt att hitta rätt storlek men tyvärr inte lika lätt.

Visst kan du delvis justera ett felköp med att byta styrstam, styre, sadelstolpe, vevarmar med mera för att närma dig rätt storlek. Men det kommer aldrig kompensera fullt ut och bli helt rätt.

Jämförelse mellan Mtb och ”Vanliga” Cyklar

Om vi jämför storlekar på mtb mot t ex racercyklar så är det skillnader. Tänk på det om du kommer från den världen.

En mountainbike används på ett annat sätt och du sitter inte ner lika mycket när du cyklar. Du är dessutom mycket mer rörlig och flyttar din kroppsvikt över cykeln på ett annat sätt.

Dessutom har det skett en del förändringar bara över de senaste åren med hur och var vi cyklar mtb. Saker som ändrat ramarnas geometri och så också hur vi ser på en mountainbikes storlek.

De olika Storleksbenämningarna & vad de betyder

Mountainbike - Välja storlek

De vanligaste sätten att ange ramstorlek på mountainbike är antingen de:

  • klassiska Small, Medium & Large måtten

eller

  • per sadelrörslängd, ofta då i tum.

T ex kan en mountainbike komma i storleken 18-tum. Detta betyder då att sadelröret är 18 tum, vilket ger ett ungefärligt centimetermått på 46 cm (18*2,54).

Längden på Sadelröret är det traditionella sättet att mäta ramstorlekar på alla olika sorters cyklar. Så också på mtb. Men det börjar att ändra sig mer och mer. Fler märken går istället över till S, M & L.

En stor anledning till det är att mtb-ramar ser väldigt olika ut. Sadelröret kan vara delat, vinklat i olika grader och vara väldigt lågt jämfört med ramens övriga storlek. Därför är ibland måttet Medium en bättre indikator på hela ramens samlade storlek istället för bara ett specifikt mått som t ex 18″.

Även standover, vilket betyder höjden på ramens överrör, var ett vanligt mått förr men med alla de olika typer av ramar som finns är det inte vidare mått att använda sig av längre.

Det absolut bästa sättet för att börja hitta din ramstorlek är att gå till respektive tillverkares olika storleksråd och jämförelsetabeller. Speciellt om du har ett märke som du föredrar eller riktat in dig på. Där hittar du allt som oftast några riktmärken att gå efter. Som oftast är graderat efter kroppslängd

Så här väljer du storlek på din mtb-ram

Det här är ett försök att hjälpa dig att hitta rätt. Men det är ingen exakt vetenskap. Vi är alla olika och våra kroppar ser också väldigt olika ut. Du och jag kan vara lika långa men ändå ha olika långa ben, armar med mera.

Det här är iaf en väldigt bra början.

Steg #1

Tänk igenom vad du ska använda mtb’n till för sorts åkning. Kommer du mestadels att köra traditionell XC eller gillar du mer stigbaserad åkning (en trailcykel).

Det här är första frågan du alltid ska ställa dig innan du köper mountainbike eller ska välja storlek.

Steg #2

Ha koll på dina mått. Först och främst din längd. Men även grenmått, benlängd, armlängd och din överkroppslängd är bra att känna till. Men oftast räcker det med din kroppslängd.

Steg #3

Använd respektive tillverkares rekommenderade storlekstabell. Se vart du hamnar och vad de rekommenderar för just din längd.

Steg #4

Testa olika cyklar och storlekar nära det som tillverkaren rekat. Allt för att komma fram till vad som känns bäst för dig. I en optimal värld ska detta också ske i den sorts terräng som du framför allt kommer att cykla i sen.

Steg #5

Bestäm dig och köp din mountainbike! Ut & cykla!!

Skulle det visa sig att det blir fel storlek. Ta tillbaka den till handlare och förklara. Jag är säker på att en seriös handlare i detta läge försöker hjälpa dig på bästa sätt.

Som sagt detta är en överblick i hur du kan gå tillväga. Jag kan verka tjatig nu men se till att testa olika cyklar och olika storlekar. Gå till en bra handlare. De hjälper dig!

Generell Storleksguide baserat på Kroppslängd

Här nedan ser du en bild på en storleksguide. Detta är rent generella uppgifter. Olika tillverkare har olika råd så kolla med dessa också. Här får du i alla fall en ungefärlig inblick.

Storleksguide för Mountainbikecykel

Bild från Bikeexchange.com.au

För dig som ligger mellan 2 olika storlekar

Jag är ungefär 181-182 cm och hamnar rätt ofta mellan två, av tillverkaren, rekommenderade storlekar. Inte så att jag helt hamnar mittemellan men ofta i slutet eller början av den rekommenderade skalan.

Du kanske känner igen dig?

Vad är det då bäst att välja? Den större eller mindre. Det finns ett par saker att gå efter och jag tänker här förklara detta lite närmare.

Tidigare (för ungefär 5-6 år sedan) var nästan alltid rekommendationen att välja den mindre storleken. Men detta har ändrat sig. Du får närmare analys och råd här nedanför. Så fortsätt läs :).

Vad Du får när du väljer STÖRRE Storlek

När det kommer till storlek på mtb så är det måttet Reach som ändras mest från Small till Large. Inte så mycket Stack. Höjden försöker nästan alla tillverkare hålla nere så mycket som möjligt. Och anledningen till det är att ge dig som cyklist så mycket plats som möjligt i ”cockpit” (utrymmet för din överkropp fram till styret).

Du får även en något längre hjulbas och då även för- respektive nackdelar som kommer med det.

Skulle du ha en längre överkropp än ”normalt så vill du oftast gå upp i storlek för att kunna hitta en neutral ställning och känsla. Mycket av detta hänger då på ramens reach.

Även hur flexibel och rörlig du är i höften är värt att tänka på. Har du till exempel problem med att nå dina tår i en  stående position så finns det risk att du får problem med att hålla en låg och aggressiv åkposition.

Slutsats: Om du är väldigt följsam och flexibel, har en längre överkropp, gillar att plöja igenom stigen mer än att flicka och vara lätt på cykeln – välj den större storleken!

Vad Du får när du väljer MINDRE Storlek

Med en mindre storlek får du då istället en kortare Reach och med det också en något kortare hjulbas. Även standover höjden kan i vissa fall bli lägre men det kompenserar du med en högre sadel.

Om du har längre ben än många andra, och om det fattas lite rörlighet eller om du bara gillar en mer upprätt åkposition så är den mindre storleken att föredra. En kortare cykel kommer också att ge dig lite mer kvickhet.

För dig som är nybörjare eller ganska otränad är det också kanske bättre att välja den mindre storleken. Anledningen är att att en större storlek ger en mer aggressiv och körställning och det kan vara lite tröttande i längden. Din kondition kommer dock att förbättras markant med tiden men ta ändå med det faktumet i beräkningen.

En kortare mountainbike kan vara enklare att orka med om du gillar långa turer.

Slutsats: Om du gillar en mer kvick och rapp cykel, mer statisk, har en kortare överkropp och vill ha en mer avslappnad åkställning – välj den mindre storleken!

Större eller Mindre Ramstorlek – Sammanfattning

Ok, nu har du lite kött på benen gällande att gå upp eller ner i storlek.

Det är precis som med andra storleksbaserade saker. En t-shirt i Medium från två olika märken kommer inte att passa likadant. Precis som med mtb’s.

Därför kommer du troligtvis att med ena märket gå upp i storlek medan med det andra gå ner i storlek. Så det gäller att vara öppen för olika alternativ.

Testa så många olika mountainbikes som möjligt. Se till att alltid göra det så fort du får en chans. Samla på dig så mycket erfarenhet som möjligt. Det kommer att hjälpa dig nästa gång det är dags att byta hoj.

Problem som kan uppstå vid för Stor eller för Liten Mtb

Det kan gå bra att cykla på en cykel som är för stor eller för liten för dig. Du kanske bara inte har lika roligt som dina kompisar som har den perfekta storleken.

Men du kan också stöta på vissa problem och i värsta fall få ont & obehag.

Potentiella Problem vid för Stor Ram

  • Problem med ryggen under längre turer – ofta beroende på att du får sträcka dig för långt framåt.
  • Du når inte ner till marken med båda fötterna och överröret tar i grenen. Kan göra VÄLDIGT ont.
  • Du känner att du inte har full kontroll över cykeln. Svårt att hantera den.

Potentiella Problem vid för Liten Ram

  • Känningar och skador efter långa pass i en för trång och sammanpressad åkställning.
  • Risk för ”toe overlap”. Vilket betyder att tårna riskerar att ta i framhjulet när du svänger.
  • Du hamnar lätt för långt fram på cykeln och den blir svår att hantera.

Geometrin på Mountainbikes – i stora drag

Ingen artikel om ramstorlek kan naturligtvis undgå att även gå in på ramarnas geometri. Här går vi igenom den lite kort & snabbt.

En mer omfattande artikel om mtb-geometri hittar du annars här.

Ramens olika mått och vinklar är det som gör att den ramen har storlek si eller så. Men det är också dessa mått som gör att en ram känns och beter sig si eller så när du cyklar på den.

Geometrin hör också ihop med vad för sorts cykel och terräng du har tänkt att cykla med och i. Cyklar tänkta för xc har en ungefärlig geometriskala medan cyklar tänkta för downhill har en annan. Det finns dock ganska stora skillnader mellan olika märken inom respektive cykelområde.

Här går vi snabbt igenom de viktigaste måtten att hålla lite koll på.

Reach

Mtb Storlek & Geometri - Reach

  • Det diagonala måttet mellan vevpartiet och centrum på styrhuvudet.

Ett relativt nytt mått på att mäta geometri och storlek på mtb-ramar.

Reach är i stort ett mått som påverkar längden på cockpit när du står upp och cyklar (enkelt sagt – hur långt fram du har till styret när du står upp).

Tänk att du står upp på cykeln. En längre reach ger dig då mer rum för höften att verka i. Du vill ha en bra och kraftfull position när du står upp och huvuddelen av din kroppsvikt centralt över cykeln.

Med en för lång reach så kommer du få sträcka dig fram mot styret och tappa en stor del av din styrka.

Med för kort reach så kommer din vikt att hamna för långt fram och du kommer inte kunna flytta din kroppsvikt på ett smidigt sätt över cykeln. Du kommer också hamna väldigt upprätt och få svårt att få ner din centrala kroppsvikt ”i cykeln”.

Stack

Mtb Storlek & Geometri - Reach

  • Vertikala höjdmåttet mellan centrum på vevpartiet och centrum på styrhuvudet.

Också det ett relativt nytt mått på att mäta geometri och storlek på mtb-ramar.

Stack är framförallt ett mått som har betydelse vid sittande cykling och för styrets position och höjd. Det går att till viss del justera med hjälp av styrlager brickor och styren.

På mountainbikes som är tänkta att användas mer aggressivt, tänk t ex Trail & Enduro, där den stående positionen är viktigast så är Reach det första måttet att titta på, före Stack.

Gaffelvinkel

 

Mtb Storlek & Geometri - Gaffelvinkel

  • Vinkeln som ramens styrhuvud har jämfört med marken.

Vi pratar om gaffelvinkel men det handlar egentligen om ramens styrhuvud. Gaffelvinkeln påverkas även av andra saker som offset och trail. Mer om det här.

En flack gaffelvinkel är t ex 65° medan en brantare kan vara t ex 70°.

Flackare vinkel ger en mer stabil hoj i högre farter och mer komfort/trygghet utför. Den blir dock trögstyrd och kan  flippa från sida till sida när det går mer uppför. Detta gör att du behöver arbeta mer med din kroppsposition för att kompensera för detta.

En mtb med brantare gaffelvinkel gör att framhjulet håller sig på plats och går lite rakare uppför medan den utför blir nervös och svårhanterad.

Kortfattat:

  • Cykla utför – Flack gaffelvinkel.
  • Cykla uppför – Brantare gaffelvinkel.

Kedjestagslängd

Mtb Storlek & Geometri - Längd Kedjestag

  • Är längden mellan centrum på vevhuset bak till axelns centrum på bakhjulet.

Ett ganska personligt val mellan längre respektive kortare. I stort så påverkar det hur och vart din centrala vikt hamnar i proportion till bakaxel.

Med kortare kedjestag så hamnar bakhjulet mer under dig som cyklar. Vilket gör det enklare att kontrollera och justera din viktbalans över cykel. Kan göra det enklare att få upp framhjulet över marken. T ex för wheelies och enklare framhjulslyft.

Nackdelen med kortare kedjestag, eller baktriangel som det kallas ibland, är att hjulbasen blir kortare vilket ger en mer instabil cykel vid högre farter. Kan även göra det svårare att hålla ned framhjulet när du cyklar uppför brantare backar.

Vevparti – Höjd och Drop

Mtb Storlek & Geometri - Höjd & Drop Vevparti

  • Vevpartiets höjd är måttet mellan centrum på vevhuset och marken.
  • Vevpartiets drop är skillnaden mellan en tänkt linje mellan hjulens axlar och vevpartiets höjd.

I stort bestämmer detta hur låg din centrala massa är på cykeln. Ju lägre desto bättre kurvtagning och balans över svårare mer tekniska passager.

Men ett lågt vevparti kommer med stora nackdelar när du trampar. Risken att slå i pedalerna i stenar, stubbar och rötter ökar markant ju lägre vevparti du har.

Hjulbas

Mtb Storlek & Geometri - Hjulbas

  • Måttet mellan centrum på de båda hjulens hjulaxlar.

Det är olika mått som påverkar en cykels hjulbas. Som vi beskrivit ovan så handlar det om gaffelvinkel, reach och längden på kedjestagen. Den totala hjulbasen är en summa av de måtten.

Hjulbasen är en faktor som spelar roll på hur stabil cykeln känns och/eller hur lätthanterlig den är. En längre hjulbas ger en mer stabil cykel i högre farter medan en kortare ger en mer livlig cykel. I vissa fall också mer nervös.

Sammanfattning – Mtb Storleksval

Ok, det där var kanske ganska mycket info att ta in. Men ta dig tid att läsa på.

Att välja rätt storlek på din mountainbike är viktigt.

Förhoppningsvis har du fått med dig lite grundkunskap så att du har ett hum om hur du ska tänka och ungefär vilken sorts storlek som kan passa för dig och din typ av åkning.

Nu är nästa steg att testköra ett par olika cyklar. Gå till din lokala handlare och be om detta. Eller ännu bättre om det skulle finnas någon typ av demodag i närheten av där du bor.

Men tänk även på att det finns vissa detaljer som inte gå att fullt ut förklara. En cykel som egentligen inte borde passa dig kan istället kännas helt perfekt. Vi är alla olika och ibland bara hittar du något du gillar. Gå på det i så fall. Även om det är fel enligt ”regelboken”.

Ok? Hoppas vi ses ute i skogen!

About the author

Tobias

Hejsan, Tobias här. Jag har på ett eller annat sätt cyklat, tävlat eller jobbat med Mountainbike i över 25 år. Jag cyklar utför, uppför och på tvären. Ju mer desto bättre! Hoppas du kommer märka det när du är här och läser :)