• Home  / 
  • Cykeltyper
  •  /  Enduro MTB – Lär dig Allt med vår Stora Guide

Enduro MTB – Lär dig Allt med vår Stora Guide

Enduro Mtb Guide

Att kunna förklara och få folk att förstå vad Enduro Mtb är har varit svårt under en längre tid, mycket beroende på att begreppet varit lite splittrat. Men med tiden och speciellt etableringen av Enduro World Series samt vår svenska Enduro Serie så har verkligen sporten samt grenen satts på kartan och blivit lite enklare att förstå.

Enkelt uttryckt så är Enduro Mtb och All Mountain: Sporten och hobbyn mountainbike i sitt rätta element och ursprung!

Vad krävs det för cykel för att kunna cykla Enduro?

När det gäller cyklarna som används till endurocykling, vi blandar även in All Mountain (AM) här då de mer eller mindre är samma sak, så har det även där hänt otroligt mycket under bara de senaste två åren. De verkligt stora produkterna och komponenterna kanske är 27.5″ hjulen och det nya samt mer tillgängliga 11 växlade systemet från SRAM, XX1.

Men förutom dessa två stora nyheter så är det ändå hela cykeln och dess uppbyggnad som definierar vad en enduro mtbcykel är. Under bara det senaste året så har det äntligen även blivit enklare att köpa en komplett och mer eller mindre race ready mountainbike för endurokörning. Dock så kommer alltid det personliga valet spela en stor roll och att hitta den perfekta ”setupen” för just dig i en komplett cykel kan vara svårt.

Därför har vi här nedan satt ihop en rad med råd och komponenter som vi kan rekommendera. Allt så att du ska kunna köpa och bygga dig en grym enduro mountainbike som är perfekt för just dig!

Endurocykelns uppbyggnad och Komponenter

Enduro Mtb Specialized S-worksSom alla andra sorters mtb och olika former av typer/grenar. Så är skillnaderna mellan de olika cykeltyperna, för det otränade ögat, inte speciellt stora. Men om man tittar närmare och sätter sig in i detaljerna ser Du direkt fördelar och viktiga skillnader.

Här går vi genom cykelns olika delar och beskriver vad som är viktigt att tänka på samt bra förslag på produkter att välja.

Ramen – den allra viktigaste detaljen

Här är verkligen den personliga smaken en viktig detalj, utbudet är nämligen enormt. Därför är det också svårt att välja ut något specifikt märke eller modell, men ett par bra och viktiga råd på vägen kan vi ge dig.

Rent generellt kan vi säga att du ska välja en stark och robust ram med ungefär 150 mm fjädringsväg samt en medelflack gaffelvinkel. Fjädring och gaffelvinkel får du välja lite efter terrängen du huvudsakligen kommer att cykla i.

Vilket Rammaterial?

Är det Karbon eller Aluminium som gäller? Inte helt enkelt att svara på. Återigen kommer det ner till det Du personligen föredrar. Men en ram byggd i karbon material betyder inte automatiskt att den är bättre och starkare än en aluminium dito, utan bara att det rent generellt är ett lättare och styvare material.

Välj som regel ett välkänt och väl beprövat märke med bra garantivillkor. Vilket märke är bäst undrar du kanske då? Jättesvårt att svara på men om du väljer en ram från till exempel:

  • Santa Cruz
  • Specialized
  • Transition
  • GT

– så har du gjort ett bra val. Men som sagt, det finns många många fler utomordentliga bra tillverkare och val att göra.

Hur som helst så ska du alltid försöka testa innan du köper, har du bra och seriösa handlare där du bor kommer de låta dig testa. Annars får du sikta in dig på demo dagar eller låna kompisars cyklar.

När det gäller ramstorleken så är rådet att välja den största storleken, speciellt då om du står och väljer mellan två olika. Oftast är det så att en större ram går stabilare och fortare. Det är dessutom enklare och bättre att justera en större ram med  t ex kortare styrstam än tvärtom. Toppkillarna väljer i största möjliga mån den större storleken. (Dock så finns det undantag. Undertecknad tar t ex hellre en lite mindre då detta ger en roligare och mer aktiv åkning.)

Gillar du en mtb som svänger snabbt och är kvick så ska du välja en ram med kortare kedjestag. Men om du hellre har en stabil och trygg åktur så gå på längre. Detta är som sagt högst beroende på vad du personligen gillar och föredrar, alla olika cyklar och ramar beter sig olika men kanske är den gyllene medelvägen ett bra alternativ här.

Fjädring och stötdämpning – grundläggande och något att sätta sig in i

Beroende på vad du har för hjulstorlek så är rådet att välja en gaffel med 36 mm gaffelben och en 20 mm axel, speciellt om du vill ha superb styrka och kontroll. En lättare 34 mm framgaffel med 15 mm axel tenderar att flexa lite för mycket enligt oss. De känns ännu även som en lite för stor kompromiss jämfört med en solid 36 millimeters gaffel.

Vilket Märke? Vi har tre som är de stora men många andra alternativ finns att välja på. De stora spelarna är:

  • FOX
  • Marzocchi
  • RockShox

De gör alla riktigt bra gafflar. Men om vi skulle välja ut en speciell gaffel så är en Marzocchi 55 med luft vårt förstaval. Den har en riktigt bra känsla och har många bra och kvalitativa detaljer.

Bland de nya spelarna på marknaden så är BOS en favorit. Riktigt bra gafflar med en sjuk åkkänsla men priset kan många gånger vara en stötesten, de är väldigt dyra.

Bakdämparen

När det gäller fjädringen bak så har Fox länge varit nummer ett med deras CTD teknik, men de andra har numera nästan kommit i kapp. När det gäller valet av bakdämpare så är det ofta inget val du behöver göra. De flesta ramarna kommer specade med en dämpare eller i vissa fall en valmöjlighet mellan två olika. Många ramar är byggda runt en Foxdämpare och det är bra. Dock är det mycket viktigt att ställa in den efter just dig, din vikt samt åkstil.

Har den en stål(titan)-fjäder så är det viktigt att hitta rätt hårdhet och att vara noggrann med att inte sätta returen alltför snabb.

Hjulen – det du rullar på

Det här är just nu den stora snackisen och påverkar egentligen alla andra val vi beskrivit ovan.

Personligen så är det fortfarande 26 tums hjulen som gäller. Detta då de är snabbare och roligare att hantera, att snabbt ändra åkriktning och få omedelbart gensvar är något vi (jag) värdesätter. Det finns dessutom ett enormt utbud vad det gäller däck. Men och det är ett stort men, när det gäller enduro så är det 27,5 tum (eller 650B) som gäller enligt marknaden. Det är där tillverkarna just nu lägger sitt krut.

Vi gillar även 27.5″ hjulen då de ger ett bättre rull och en skönare gång. För den stora massan är det förmodligen bättre att satsa på denna storlek då det som sagt är här det satsas mest just nu. Det kommer förmodligen bli lite av, och i stort sett redan är, standard i endurovärlden.

29-tummaren tänker ni då? Ja för seriös teknisk enduro så är det helt enkelt inte det bästa valet. Vissa kommer dock att använda den och att älska det. Men jag tror att det på det stora hela är fler fördelar med de lite mindre hjulen över 29:an.

Nä det gäller fälgar så finns det även där en rad med tillverkare och möjligheter. Är du sugen på fälgar i karbon så är vår rekommendation att välja från märket:

  • ENVE – bra fälgar med en skön känsla. Lätt och dyrt!

Det bästa valet utanför karbonsvängen är nog ett par:

  • Mavic Crossmax SX – Mavic har byggt bra och tåliga hjul & fälgar länge och kan räknas som marknadsledande.

Däck – vilka är bäst för Enduro?

Som vi skrivit och sagt så många gånger förr är det du personligen föredrar väldigt viktigt. Men även vart du cyklar och hur terrängen ser ut bör vara en påverkande faktor. Du behöver inte samma däck i Åre som i Skånes bokskog.

En favorit uppsättning är dock ett 2.35″ framdäck med ett relativt aggressiv och greppigt mönster som t ex:

  • Maxxis Minion

eller

  • Schwalbe Magic Mary

Som bakdäck föredrar vi ett bra rullande klassiskt 2.35″:

  • Maxxis High Roller

Självklart ska du välja tubeless, dvs slanglöst, detta då du minimerar risken för punkteringar och får en lättare rullande massa, om du väljer rätt däck det vill säga.

Drivlina och vev- och växelkomponenter

Standard i endurovärlden är numera en 1×10/11 setup med ett framdrev på 32 eller 34 tänder och en kassett med 10T-42T eller 11T-36T där bak.

Om du måste välja tvådelat fram så kör då på en 36T tillsammans med ett 24T drev och en kassett på 11T-36T, detta styrs bäst av en bakväxel med mid cage.

Tittar du på en cykel med tredelat framtill – låt den stå kvar i affären i så fall.

För enduro och numera nästan all annan mtb-cykling så är det inget vidare system, utöver att det är onödigt krångligt och tungt. Dagens kassettutväxling räcker långt och tvådelat fram är mer än nog. Dessutom är storklingan ett farligt vapen, titta på vaden på en gammal mountainbikecyklist så hittar du garanterat en rad med ärr.

Frågan är varför tillverkare fortfarande envisas med tredelat på vissa topoftheline Enduro- och AllMountain-modeller. Troligen handlar det om bra bulkpriser men vi hoppas den tiden snart är förbi. Vi behöver inte längre 30 växlar – att spinna runt på 1:an är inte lika roligt längre..

Vilket märke gäller då?

SRAM och Shimano är de enda alternativen och de fungerar klockrent båda två men favoriten just nu är SRAM’s XX1 11 speed system. Kör du med 1×10 utväxlingen så är SRAM XO eller X9 perfekta val. Skulle du här ha en förkärlek till Shimano så är deras Zee grupp bra värde för pengarna.

Rullar du runt med 2×10 utväxling så går det inte att slå XT gruppen från Shimano gällande pris, funktion och kvalitet.

Kedjestyrare eller ej?

Att ha en kedjestyrare eller guide är även det ett personligt val men med det nya XX1 drevet, samt narrow/wide, så behövs ingen styrare. Kör du ännu inte på XX1:an så behöver du åtminstone en toppstyrare och kanske för extra säkerhet en lite rulle undertill också. Allt beroende på vad du föredrar, hur våldsam du är och vilken sorts terräng du cyklar i.

Vevpartiet och vevarmarna är viktiga men valet är beroende på din åkstil. Är du brutal och vevarna på så sätt får ta mycket stryk, välj en tålig och stark modell. Lätt är inte riktigt lika med tålig och du kommer garanterat gå emot några riktigt stora stenar då och då, välj klokt. RaceFace och Shimano är utmärkta val, vi gillar dessutom SRAM’s karbon vevar då de är lätta men även väldigt tåliga kontra vikten.

Cockpiten och andra viktiga kontaktpunkter

I din cockpit – alltså styre, styrstam och andra reglage. Så är den personliga smaken oerhört viktig men vi kan ändå ge några tips på vägen.

Styre – Styrstam

Om du är osäker så börja med ett styre som är ca 780 mm brett, detta kan du senare kapa ner om det är för brett för dig. Känn efter och testa. Styrstammen bör vara runt 45 mm, det är en bra standard att börja från. Denna styre/styrstam kombo ger dig perfekt kontroll och en bra position över cykeln, styrningen kommer att precis och lagom snabb.

Skulle du stå i en butik och titta på en cykel där styrstammen t ex är 60 mm eller längre – lämna den då direkt och gå därifrån. En sådan cykel kommer vara svår att hantera och inte passa till seriös endurocykling. Den borde inte kallas endurocykel.

Handtag, kanske inte den allra viktigaste detaljen men det är trots allt det som du håller fast cykeln med. En favorit bland många, även hos oss, är:

  • Lizard Skin Peaty grips – Sköna och bekväma samt ger en bra känsla för styrningen

Bromsar

När det kommer till bromsarna så är det en detalj som du med allra största säkerhet kommer använda väldigt frekvent på din cykel. Skivbromsar är numera standard på nästan alla sorters mountainbikes, så det är inte en fråga att fundera över. De absolut bästa bromsarna just nu därute är Shimanos olika modeller. Både:

  • Shimano SLX

och

  • Shimano Zee

– erbjuder bra valuta för pengarna och fungerar riktigt bra. De har en bra bromskänsla och ger ett konstant bromsresultat, även efter hårda långa utförslöpor där de gått väldigt varma.

Det finns många andra bra märken, t ex Formula som vi kan rekommendera, men väljer du bromsar från Shimano så kan du vara lugn, det är nämligen ett utmärkt val.

Sadelstolpen

En dropperpost, vilket är en höj- och sänkbar sadelstolpe, är ett måste på endurohojen! En bra enduro trail går både uppför och utför så möjligheten att kunna justera sadelhöjden på ett enkelt sätt kan vara guld värd. Du behöver alltså inte göra det manuellt utan bara tryck till på reglaget så har du din perfekta höjd inställd.

Det finns numera många tillverkare och modeller men den absoluta vinnaren just nu är en:

  • Rockshox Reverb

Ingen annan stolpe har kommit nära i känsla, gensvar och justerings möjligheter som Reverben. Se dock till att sköta om den. Och det gäller vilken dropperpost du än har köpt, för en bra rengöring och service ger många fler sköna åk på kontot.

Pedalerna

Pedaler är en annan oerhört viktig kontaktpunkt mellan dig och din cykel. Den stora och ständiga stötestenen är naturligtvis frågan om det är platta ”Flats” eller SPD ”Clips” man ska välja?

Vårt val är definitivt SPD eller clips. Du får en bättre och stabilare körning samtidigt som den kommer att hjälpa till mycket i uppförsbackar och på transporter. Men det är ett väldigt personligt val och gillar du helst flats så är en bra pedal DMR Vaults. När det kommer till SPD kör vi helst på:

  • Crank Brothers Mallet DH

eller någon av:

  • Shimanos olika modeller

Har du en speciell favorit? Även om så är fallet, se ändå till att testa den andra tekniken. Det kan göra dig till en bättre cyklist.

Kläder och Skydd när du cyklar Enduro Mountainbike

Se till så att du har ett par bra knäskydd, ryggskydd och en riktigt bra hjälm. Det är basen.

Enduro Mtb CyklistKomfort och rörlighet är viktiga detaljer när du cyklar och skydd samt utrustning måste sitta bra, samtidigt som att det skyddar optimalt. Alla märken och dess skydd passar inte alla, vi är alla olika. Mycket hänger på din kroppsbyggnad och anatomi. Försök att alltid testa skydd innan du köper och välj material som du vet fungerar för dig.

Full face hjälmar är bra för de som verkligen testar sina gränser, dagens hjälmar är lätta och väl ventilerade. Använd dock helst inte en motocrosshjälm då dessa blir lite för tunga och varma. Varför inte köpa en bra ryggsäck med fäste för hjälm och ta med en ”vanlig” mtb- eller endurohjälm ut till att använda på transporterna.

Handskar är ett måste, vi vet att Sam Blenkinsop inte håller med men det finns få saker som är värre en en uppskrapad handflata.

När det kommer till Lycra så är det helt ok på vägen eller för snabba skogscyklister men i endurosvängen försöker vi se lite mer ”coola”. Försöker kanske är det rätta ordet här men att kunna få lite mer utrymme runt armar och lår är att föredra. Faktum är att det finns en rad med endurospecifika klädesplagg som vi verkligen kan rekommendera.

Vi Summerar

Blev en ganska lång artikel men vi hoppas att vi fått med det viktigaste och att du fått med dig en rad med bra råd på vägen.

Enduro Mtb är alltså en sorts hybridcykel som ska, först och främst, fungera bra utför. Men den ska samtidigt vara trampbar på platten och uppför.

Det handlar många gånger om en relativt stor investering att köpa en Enduro eller AM mountainbike så ge det lite tid och sätt dig in i marknaden. Förhoppningsvis så hittar du rätt och kommer ha många väldigt roliga stunder i skog och på berg.

Vi på Mtbcyklar.se önskar dig bara ett stort Lycka till!

Foto av nuestrociclismo.com

About the author

Tobias

Hejsan, Tobias här. Jag har på ett eller annat sätt cyklat, tävlat eller jobbat med Mountainbike i över 25 år. Jag cyklar utför, uppför och på tvären. Ju mer desto bättre! Hoppas du kommer märka det när du är här och läser :)