• Home  / 
  • Cykeltyper
  •  /  Downhill Cykel – Lär dig Allt med Vår Guide

Downhill Cykel – Lär dig Allt med Vår Guide

Downhill Cykel Guide

Att bege sig utför på en fin men utmanande stig eller bana med en fullfjädrad dh cykel kan vara ren poesi.

Tänk dig att Ni (Du och din Cykel) tillsammans bemästrar underlaget och dess ojämnheter. Cykeln följer dina rörelser och du flyter med i terrängen och det stora hoppet som såg skräckinjagande ut innan klarar du av med bravur.

Downhill mountainbike är för alla, oavsett ålder, och något Du självklart bör testa, om du inte redan gjort det.

Vill du veta mer om sporten dh mtb och/eller om du har du funderingar på att köpa en downhill cykel? Hur som går vi här igenom saker att tänka på , ger dig tips samt beskriver skillnader mot andra mtbcyklar.

Snabbnavigering:


Vill Du Köpa DH Cykel? Här hittar du våra heta köptips!


Sporten & Tävlingsformen DH Mtb

Rachel Atherton i Downhillbana

Downhill var faktiskt den första formen av mtb. Då ”raceades” det nerför grusvägar med så kallade klunkers (cyklarna).

Idag är cyklarna riktiga precisionsinstrument med fjädring och utrustning som ligger i framkanten inom utvecklingen.

Sporten växer stadigt och Världscupen samt Världsmästerskapet är de två största evenemangen & tävlingarna.

Hur en Tävling Går Till

Det handlar om att på kortast möjliga tid ta sig från start till mål. Snabbast vinner, dvs den som körde .

Ett tävlingsåk tar ungefär mellan 2 – 6 minuter. Mycket beroende på vart i världen tävlingen går. I världscupen är målet att åktiden ska ligga på 3-4 minuter.

Dagarna innan tävlingen är det öppet för träning, dock begränsad tid. Så en dh-åkare kan alltid banan hen tävlar på.

DH Banor

En downhillbana går ofta i en slalombacke eller liknande. Många gånger på samma ställen som du kan åka skidor på vintern.

Straten är på toppen av berget eller vid en liftstation. Sedan går banan nerför berget genom skog och ute i den ”öppna” backen. Underlaget varierar mellan stig, sten, rötter, gräs och ibland lera.

Ofta finns en hel del hopp eller andra byggda element. Också naturliga drops och svårigheter finns med.

Det förekommer ibland ställen där du som åkare måste trampa för att bibehålla eller öka farten.

DH-Mästare i Aktion

Sam Hill – VM 2008 i Val di Sole Italien

Aaron Gwin – WC 2017 Mont-Sainte-Anne Kanada

Aaron Gwin at Mont-Sainte-Anne

How does Aaron Gwin do it?!

Publicerat av Red Bull Bike Lördag 5 augusti 2017

Tävla i DH i Sverige

För stunden är downhill scenen i Sverige relativ oaktiv, tyvärr. Det finns ett fåtal tävlingar men ingen officiell sverigecup. Till SM brukar det vara svårt att hitta villiga arrangörer.

Istället är det i Enduro som den riktiga tillväxten finns. Ett bra alternativ för dig som vill tävla DH.

Vad är en Downhill Cykel?

En downhill cykel är ett högteknologiskt mästerverk och det som skiljer den från andra mountainbike cyklar är följande.

Den är designad och utformad för att ta dig nerför berg & backar på bästa, snabbaste och roligast möjliga sätt.

Downhill Cykel

Den har fjädring/stötdämpning båda fram och bak, upptill 215 mm i fjädringsväg. Med hjälp av dämpning går det att cykla fort även när terrängen blir ojämn.

Dh-cykelns geometri skiljer sig också från andra mtb’s. Gaffelvinkel är flackare för att kompensera för backens lutning. Hjulbasen är längre för att cykeln ska bli mer stabil i högre farter. För att den ändå ska gå att svänga i tighta kurvor så kan man korta ner kedjestagen (baktriangeln).

Cykelns komponenterna är kraftigare byggda för att på så sätt klara av de påfrestningar som de utsätts för på bästa möjliga sätt. Dock utan att bli alltför tunga.

Den har även en rad andra delar som skiljer den från en ”vanlig” mountainbike och det följer förklaringar på dessa längre ned i texten.

Fjädring och stötdämpning

Fjädringen är naturligtvis väldigt viktig med de farter och den terräng som dh körs i.

Utvecklingen har gått framåt mycket genom åren och fjädringslängden har ökat successivt men det verkar som vi nått ett tak på 20 cm eller strax där över/under.

Alltför mycket slaglängd gör cykeln svår och klumpig att hantera. Den blir trögare och inte lika rolig att cykla på helt enkelt.

Däremot så blir gafflar och dämpare bättre för var år som går. Utveckling går helt enkelt framåt. Dämparna blir känsligare samtidigt som de också klarar av mer.

Svenska Öhlins hoppade på mtb-tåget för ett par år sedan och är med och driver fjädringsutvecklingen framåt.

För en nybörjare eller mindre erfaren åkare så räcker det med runt 15 cm slaglängd. Speciellt om det ”bara” ska cyklas i Sverige.

DH Cykelns Geometri

Mtb Geometri Förklaring

Cykeln och ramens geometri är en grundläggande funktion och något som man bör sätta sig in i och ha lite koll på.

Två cyklar med olika geometri beter sig på olika sätt. Där det ena sättet kanske passar för just det specifika ändamålet och dig och så tvärtom.

Det mesta på en mountainbike kan man byta ut eller justera. Men just geometrin är många gånger svår att ändra på (det går dock).

Vill du förändra en rams geo så har vissa ramar justeringsmöjligheter men de är relativt få och ändringarna du kan göra är många gånger små. Det andra sättet är att byta ut delar, till exempel styrlager med olika koppstorlekar och vinklar.

Gaffelvinkeln

En stor skillnad mellan en dh-cykels och en vanlig XC mtb är gaffelns, eller styrrörets vinkel.

DH vs XC Geometri

På en downhillcykel är den flackare. Anledningen till det är att du kommer att åka utför. Ditt bakhjul kommer många gånger att vara högre än ditt framhjul. För att du ska kunna komma står centralt på cykeln och ha din vikt över vevpartiet behövs detta.

Runt 63 grader är en snitt på gaffelvinkeln på downhillcyklar.

En allt för brant gaffelvinkel leder till en nervös och svårhanterlig styrning samtidigt som du flyttar din tyngdpunkt framåt och riskerar att trilla över framlänges, eller i alla fall förlora ett jämt tryck över cykeln mittpunkt.

Hjulbasen

Hjulbasen – det vill säga hur långt det är mellan centrum på dina båda hjul, är också viktig.

En längre hjulbas ger en mer stabil dhcykel men den blir samtidigt svårare och trögare att svänga med.

En kortare hjulbas kan upplevas som nervös och osäker men är då istället enklare att svänga med i tighta kurvor och hoppa med vid t ex bunnyhopp.

Övriga Mått att Ha Koll på

Vevpartiets höjd och längden på kedjestagen är andra mått som är bra att hålla koll på.

Du vill ha en cykel med en relativt låg tyngdpunkt men som ändå har bra markfrigång så att inte drev/kedjestyrare slår i stenar, rötter etc vid kompressioner och landningar. Detta uppnås med ett perfekt placerat vevhus.

Kedjestagslängden hänger i mångt och mycket ihop med hjulbasen men är även viktig i sig självt. Kortare stag ger dig som cyklist bättre hjälp vid igångdrag ut ur kurvor, cykeln reagerar snabbare och blir kvickare. Längre stag ger trögare downhill hoj som är dock är lite mer stabil i högre farter.

Ramstorlekar & DH-Ramar

Downhill Cykel från Morewood

Det vanligaste storleksmåtten på downhill cyklar är Small, Medium och Large.

Sedan kan en tillverkare ha flera modeller på ytterkanterna. Men S, M och L är vanligast.

Storleken bestäms genom olika mått som ramen har och vad du ska välja för storlek är naturligtvis beroende av hur stor du är som person. Det finns dock ingen generell skala, så storlekarna kan skilja sig åt från märke till märke.

Viktigaste måttet är det mellan sadelröret fram till styrhuvudet/gaffeln kallat överrör, reach eller någon annan ”egen” benämning.

Detta mått är viktigt då det bestämmer var över cykeln du kommer att placera det mesta av din vikt.

Var Uppmärksam På:

Alla märken har olika mått och geometri så gäller det att vara uppmärksam och noggrann vid val av storlek.

Går du från ett cykelmärke till ett annat så kolla upp exakt de skillnader som finns och utgå inte från att du på märke A körde Small och att du då ska välja Small även på märke B.

Hjulstorlekar och DH

Hjulstorlekar MTB Jämforelse

Under se senaste 10 åren har det skett en stor utveckling på hjulsidan inom mountainbiken, vad det gäller storleken på hjulen alltså.

Tidigare genom åren, tänk 90 och 2000-tal, har det bara funnits 26″ hjul.

Men först kom 29-tums hjul som ett komplement, främst på Cross Country cyklarna. Sedan kom också 27.5-tums hjul (eller 650B) och dessa storlekar har spridit sig över alla olika typer av mtb-cyklar som finns.

Vilken hjulstorlek gäller idag 2019?

Idag är det 27.5″ eller 29″ som gäller, även på dh-cyklar.

Störst just nu är 27.5 men nästan alla tillverkare har nu minst 1 dh-modell i sitt program med 29-tums hjul. Fördelarna med större hjul är att de rullar bättre över ojämnheter, du kan enklare behålla fart även när terrängen blir stötig och brötig.

Men nackdelen är att cykeln blir lite större och trögare att svänga runt och hantera. Därför tvekar till exempel många tävlingsåkare att gå upp till 29-tums hjul.

26-tums hjulen på DH idag?

Sett till nya cyklar så är det dött. Men det finns fortfarande en hel del begagnat tillgängligt.

Och de nya storlekarna kan vara en fördel för dig som har en begränsad budget. För det finns bra möjligheter att få tag på billiga 26-or idag. Och de fungerar ju självklart lika bra idag som de gjorde förut.

Håll dock koll på så att det finns reservdelar att tillgå om det skulle behövas.

Downhillcyklars Övriga Komponenter & Delar

Alla mountainbikes ser på det stora hela ganska lika ut. Men skenet kan bedra.

Just dh-cyklar har en rad komponenter som skiljer sig från andra cyklar:

  • Hjulen – är starkare, grövre och byggda för att klara större påfrestningar.
  • Däcken – grövre dimensioner med mer mönster och gummi. För bättre markkontakt och fäste samt större motståndskraft mot punkteringar.
  • Bromsar – skivbromsar ( som nästan alla mtb cyklar numera) men de är dimensionerade för större krafter och högre farter. Bromsskivorna har en större diameter.
  • Styre – har rise (upphöjning), är bredare och har bättre vinklar för skönare sittställning.
  • Styrstam – kortare och utan vinkel. Numera är många direktmonterade på gaffelns styrkrona (directmount). Ger en styvare framända och mer direkt styrning.
  • Framdrev – endast 1 klinga fram vilket ger 10-11 växlar beroende på kassetten (finns också special med endast 6-7 växlar för dh bruk).
  • Framväxel – används ej. De lättare växlarna behövs inte. Istället används kedjestyrare.
  • Kedjestyrare – ska hålla kedjan på plats så att den inte hoppar av.
  • Pedaler – antingen spd eller vanliga plattformspedaler, beroende på tycke och smak.

Övriga komponenter, som sadlar, handtag mm, är ungefär de samma men kan finnas i olika modeller för att helt enkelt kunna sälja och paketeras lättare.

Vad Kostar då en Downhillcykel?

Commencal - Supreme DH 29 Team

Downhill-cyklar är relativt dyra och kan för många verka överprissatta.

Men tänk på att du också får väldigt mycket cykel för pengarna. Antalet dh-cyklar som säljs påverkar också priset i viss mån. Färre sålda cyklar = högre pris per cykel.

Dyraste DH-Cyklarna

Priserna på de dyraste cyklarna ligger på uppåt 80.000 till 90.000 kronor.

Då får du en cykel som du kan ställa upp med i världscupen. Det är helt enkelt de bästa komponenterna som finns tillgängligt och fina karbon-ramar med de absolut bästa dämparna.

Känner du att du skulle vilja spendera mer så är det inga problem. Köp en lös ram och de andra delarna var för sig. Då kommer du med lätthet kunna kliva över 100.000 kronor.

Billigare DH-Cyklar

Söker du ett lite billigare alternativ så går en bra dh-cykel att få för ungefär 20.000 kronor.

Du får då en cykel som duger mer än väl i dina hemmaskogar och även s svenska bikeparks och berg.

Se våra köptips om både dyra som billigare Downhill cyklar här!

Skulle din budget vara än mer begränsad så finns alltid begagnatmarknaden. Där brukar utbudet vara stort men väldigt varierande. Se till att alltid ha sett ett objekt innan köp. Dessa cyklar, med alla dess rörliga delar, utsätts för en hel del och en dåligt skött cykel kommer hålla sämre.

Andrahandsvärdet är i de flesta fall ok, speciellt om du skött om din cykel ordentligt.

Vi Sammanfattar

Mtb Downhillcyklist

Om vi tar och lite snabbt går igenom vad vi lärt oss så kan man säga att en downhillcykel är en cykel byggd för att klara av utförsåkning.

Den skiljer sig på ett par sätt gentemot mer traditionella mtbs.

Detta genom att den utrustas med fjädring/dämpning (med mycket fjädringsväg), bra, flack & lång, geometri och starka uthålliga komponenter som klarar av de krafter och påfrestningar som de utsätts för.

Det är relativt dyra cyklar, i jämförelse med andra mountainbikes, men du får väldigt mycket kul för varje spenderad krona.

Hoppas du nu har fått ny information som kan hjälpa dig med ditt köp och intresse av downhill och dh-cyklar. Det finns dock en hel del mer att säga så vi kommer att fortsätta komma ut med köptips och saker att tänka på.

Läs till exempel om hur du kan bli lite snabbare!

Nu är det dags att hoppa på liften och sen bege sig ut för berget!

About the author

Tobias

Hejsan, Tobias här. Jag har på ett eller annat sätt cyklat, tävlat eller jobbat med Mountainbike i över 25 år. Jag cyklar utför, uppför och på tvären. Ju mer desto bättre! Hoppas du kommer märka det när du är här och läser :)